De què va

Aquest és un blog de viatge per relatar una petita aventura d'uns iaios que encara es consideren nois.

És un viatge als orígens perquè un dels navegants va immigrar a Catalunya amb els seus pares en un vapor i ara tornarà de visita a Almeria en un veler amb tres tripulants més.

Tres tripulants més, que no viatgen als seus orígens, perquè els tenen terra endins en altre direcció, però que l’acompanyen amb il·lusió, doncs com la majoria del poble català també som mestissos.

Però també, cal dir-ho, és una concessió a l’aventura en un món que cada cop deixa menys espai a l’imprevist. És una aventura molt petita en comparació als navegants de només fa dos cents anys, perquè nosaltres ens servirem d’uns equips de Naviònica absolutament inimaginables fa pocs anys. Queda, això si, l’atzar del vent que fa més romàntica la navegació.

És un succedani al nostre viatge a Itaca, que roman pendent, però que com va dir el poeta,

“Has de pregar que el camí sigui llarg,
que siguin moltes les matinades
que entraràs en un port que els teus ulls ignoraven,
i vagis a ciutats per aprendre dels que saben.”

Konstantínos Kaváfis

Benvinguts doncs al nostre quadern de bitàcora.

dimarts, 25 de juny del 2013

Encara no els han trobat !!

Ahir a la tarda el tècnic de Autohelm ja ens havia advertit que el pilot automàtic que equipava el Cirrus era obsolet. Aquesta és una paraula sacralitzada per l’enginyería de sistemes, que vol dir en realitat que ja no els paga la pena mantenir un estoc de recanvis, que prefereixen canviar-te tot el sistema, ho dic amb coneixement de causa.
Bé, el tècnic va prometre que trucaria perquè creia que tenia un servo-motor usat en el seu taller i que pot ser ens podria solucionar el problema.
No va trucar.

Ens organitzem per fer torns de dues hores al timó i comencem la singladura del dia 18. Salvament Marítim comença el butlletins amb avís Pan, Pan, és la crida quan algú te avaria o quan li cal ajuda però encara no està desesperat. És també la fórmula emprada, seguida de Relé, quan es tem que algú te dificultats però no ho ha reportat per si mateix, sinó que un tercer li fa de pont.
Doncs bé, “Pan, pan, relé, Pan, pan, relé, el vaixell Beria reporta dues bengales de socors en la posició...” és l’avís que es repeteix quasi constantment en el ràdio VHF.  Encara no els han trobat!!

El temps és rúfol, cosa que encara fa més avorrida la navegació, cap a dos quarts de dotze amb Jàvea a la vista per babord, comença a ploure. És sens dubte el que ens faltava per posar-nos depressius.
La puja escampa al bell mig del golf de València, el que és d’agrair perquè permet de veure millor el trànsit de mercants de gran tonatge que es dirigeixen o procedeixen del seu port.

Seguim a rumb amb la confiança que dona saber que si les coses es torcen sempre podem virar cap a l’oest i cercar refugi a un port de la costa. Al vespre, sobre d’aquesta costa a la que volem arribar, es desenvolupa un núvol de creixement vertical que presagia tempesta, però sortosament al final el vent, aquest que ens ha fet la guitza gran part del temps, se l’enduu i al arribar al Club Nàutic Burriana la lluna ens il·lumina per les feines d’amarratge.

Avui, hem tingut notícia de que aquest blog el segueixen des de Tailàndia.  La neboda d’en Carles Bach, l’Anna, que dona la volta al mon, viatja i treballa, és a dir: Treballa aquí i allà per viatjar. L’Anna, deia, ens fa l’honor de seguir el nostre blog. La tripulació del Cirrus li agraïm sincerament, és el lloc més llunyà del que tenim referència que ens segueixen. Sabíem que un nebot d’en Lirola ens seguia des de Annapolis, però Bangkok és gairebé quatre vegades més lluny.

Per cert, al temps que també li fem arribar el nostre agraïment, jo personalment li agraeixo l’esmena en el nostre títol. Com diu ell, que és llicenciat en Filologia Anglesa, hauria de ser 4 over 65 i no pas 4 more than 65. I agraeixo especialment que m’ho hagi fet arribar mitjançà el seu oncle i no amb un comentari del blog. Ho sento, no he pogut canviar el nom del blog perquè ja havia donat l’adreça a massa gent. Perdona’m, és que jo no soc de lletres, que soc de ciències.